Faz Sorunları Nasıl Düzeltilir

Aynı kaynaktan aynı anda birden fazla ses kaydetmek size sorun çıkarabilir. Örneğin, bir bas amplifikatörünü mikrofonlarken ve bir DI (dry input) giriş alırken, DI’nin sesi anında arayüzünüze ulaşır. Ancak ses 1 milisaniyede 12″ (30 cm) yol kat ettiğinden, mikrofon ile hoparlör arasındaki mesafe nedeniyle mikrofonun sesi daha geç ulaşacaktır. Bu, doğrudan ses ile zaman uyumlu olmayacağı anlamına gelir, dolayısıyla bir faz farkı olacaktır.

Akustik gitarı iki mikrofonla mikslemek veya davul setinden uzaktaki üst mikrofonlar da potansiyel faz sorunlarına yol açabilir. Kısmi faz iptalleri bile sesi zayıflatabilir.

Faz sorunlarını kontrol etmek ve miksaja başlamadan önce düzeltmek en iyisidir. Faz sorunlarını çözmenin bir yolu, zaman çizelgesindeki iki dalga biçimine bakmak ve bunları görsel olarak sıraya koymaktır. Bununla birlikte, özellikle oda mikrofonu gibi bir sesi, yakın mikrofonlu bir sesle karşılaştırırken dalga biçimleri o kadar da benzer görünmeyebilir.

Diğer bir seçenek de kaynakları mono olarak toplamak, birini diğerine göre geciktirmek veya ilerletmek ve en güçlü sesi dinlemektir. Bu işe yarayabilir ancak dalga biçimlerinin tam olarak aynı fazda olduğunu duymak her zaman kolay değildir. Süreci daha kusursuz hale getirmek iyi olur.

Faz Düzeltme Süreci

Amaç, sesin en güçlü olduğu iki dalga formunun hizalamasını bulmaktır. Ancak faz iptalini duymak, eklemeden daha kolaydır. Böylece, bir kanalın fazını ters çevirerek izleri maksimum iptal için hizalayabiliriz. Fazın normale döndürülmesi en güçlü sesi verir. Ben işlemi Studio One yazılımı üzerinden anlatacağım. İşte süreç:

1. Potansiyel faz sorunu olabilecek kanalları sololayın. Mono olarak toplandıklarında veya her ikisi de merkeze kaydırıldığında daha ince bir ses dinleyerek bir sorun olup olmadığını belirleyin.

2. Kanal seviyelerini mümkün olduğu kadar yakın eşleştirin.

3. İki kanalı tam sola ve tam sağa kaydırın (panlayın).

4. Faz Ölçer (phase meter) eklentisini master bus’a (ana veriyoluna) ekleyin.

5.Alet kanallarından birine bir Mixtool yerleştirin. Mixtool’un phase kısmını ters çevirin. Kayıtlardan biri stereo ses kullanıyorsa, sol ve sağ kanalları ters çevirin.

6. Snap’ı kapatın. Bu, bir Etkinliğin 1 milisaniyelik artışlarla dürtülmesine olanak tanır. Etkinliği seçin ve parçayı 1 ms önceye taşımak için Alt+Sağ Ok veya parçayı 1 ms sonraya taşımak için Alt+Sol Ok yapın.

7. Faz Ölçer en negatif korelasyonu gösterene kadar (yani alt çubuk grafik, aşağıdaki şekilde olduğu gibi mümkün olduğunca sola doğru kayana kadar) izlerden birini diğer ize göre itin. Bu maksimum iptali gösterir. Not: Maksimum iptal için zaman aralığı son derece dardır. Bir milisaniye, önemli bir iptal ile hiçbir iptalin olmaması arasındaki farkı yaratabilir. Sabırlı olun. Her seferde 1 ms fark ayarlayarak devam edin.

8. Artık iki parçayı hizaladınız. İki sinyalin aynı fazda olması için Mixtool eklentisini kaldırın.

İpucu: Sesli onay için 7. Adımda bu küçük değişiklikleri yaparken dinleyin. Master bus’ta Mono düğmesini etkinleştirirseniz mümkün olan en ince sesi hedefleyin. Stereo izleme yapıyorsanız en dar stereo görüntüyü dinleyin.

Süper İnce Ayar

1 ms, iki sinyalin fazını eşleştirmeye çalışırken önemli bir zaman kaymasıdır. Adım 7, iki parçanın aynı fazda (veya en azından buna yakın) olduğu 1 ms’lik bir pencereyi izole edecektir, ancak siz daha iyisini yapabilirsiniz.

Timebase kısmında Samples seçin ve Snap’i kapatın. Mümkün olduğunca yakınlaştırın (zoomlayın) ve kaydı tıklayıp onu 1 sample artışla daha önceye veya sonraya sürükleyebileceksiniz. Bu, gerekirse fazı daha da sıkılaştırabilir. Mükemmelliyetçi kimselerdenseniz ve kusursuza yakın bir ayar yapmak istiyorsanız, uygulayacağınız yöntem bu.

Herkese başarılı miksajlar dilerim.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *